Kenéstechnikai kisokos III. Amit a motorolajokról tudni érdemes

Sorozatunk harmadik részében egy kis figyelmet fordítunk a kétütemű motorok kenésére. Talán ezen a területen még nagyobb tudás-, és információs vákuum jellemzi a piacot, mint a négyütemű olajok esetében. Pedig itt a helytelen alkalmazás akár rövidtávon is igen drasztikus változásokat okozhat. Először tekintsük át a jelenleg létező motorolaj teljesítményszint kategóriákat.

Kétütemű motorolajok esetében a teljes egészében motorfékpadi tesztekre épülő API (American Petroleum Institute), JASO (Japanese Automobile Standards Association), illetve az ISO által kidolgozott teljesítményszint rendszer az elterjedt. Létezik még egy számunkra kevésbé fontos kategória az NMMA (National Marine Manufacturers’ Association, USA), amely külső szerelésű csónak-, illetve jet-ski motorokra vonatkozik.
A jelenlegi teljesítményszintek növekvő sorrendben:
API : TA, TB, TC, TC+
JASO : FB, FC, FD, FD+
ISO : -L-EGB, -L-EGC, -L-EGD, -L-EGD+

Melyek a kétütemű motorok olajaival szemben támasztott legfőbb követelmények?

Csak felsorolásszerűen: a dugattyúgyűrű zóna lerakódások mérséklése, dugattyú szoknya tisztaság, gyűrűleragadás megakadályozása, dugattyú csapszeg(furat) védelme, és a dugattyú-belső lerakódásvédelme. Ezek a feladatok felülettisztító (ún. detergens) komponensek alkalmazásával oldhatók meg.

A gyakorlati tapasztalat mutatja, hogy néhány motoros rendszeres gyertyaproblémákkal küzd (elszennyeződés, üzemanyag ráégés, zárlat), míg mások számára ezek a gondok ismeretlenek. Probléma az esetek nagy részében a motorolaj lerakódásvédő képességével függ össze. A kétüteműek leggyakoribb teljesítményvesztése pedig a kipufogórendszer elszennyeződéséből adódik.

Kopásgátló hatás. Alapvetően a gördülőcsapágyazott forgattyús- és hajtórúd csapágyazást, a dugattyúcsapszeget, a hengerfal-dugattyúgyűrű érintkezést és a résvezérelt felületek kopásvédelmét biztosítja.

Igen fontos, az alapolaj és az adalékkomponensek elégéséből származó minél alacsonyabb szintű részecske- és gázemisszió. Ez egyrészt égésjavító adalékok, másrészt korlátozott kémiai összetételű (pl. alacsony szulfáthamu tartamú) adalékok felhasználását jelenti. Egy gondosan megválasztott szintetikus alapolaj koncepció akár 30%-kal képes a részecske-emissziót az ásványolaj összetételhez képest csökkenteni. Említhetnénk a poli-izobutén (PIB) nevű vegyületet is, amely egy klasszikus füstöléscsökkentő, és a legtöbb korszerű 2-ütemű formulában szerepet kap.

Üzemanyag stabilizátor. Sajnos a hazai üzemanyagok – szemben a százmilliós marketing szlogenekkel – nem állnak minden esetben a helyzet magaslatán. Hosszabb idejű állás esetén gyantás lerakódásokat okozhatnak az üzemanyag-ellátó rendszerben. Avagy miért örül a kerti kisgép javító a tavasznak? Mert kiderül, hogy a gyantás karburátor miatt nem ébrednek fel téli álmukból a fűnyírók és fűkaszák. Ezt képes kivédeni egy korszerű motorolaj.

Az égéstermékek és a környezeti hatások ellen megfelelő korrózióvédelmet kell biztosítani.

Egyebek:

  • Apróságnak tűnik, de talán nincs mindenki tisztában vele, hogy hosszú lejtmenetben a motor kenéshiányos állapotba kerül, ezért időnként gázt kell adnunk.
  • A dugattyútetőn lerakodó kokszréteg korai gyulladást (teljesítményvesztést) és túlmelegedést, majd dugattyú-szorulást okozhat.
  • A külön olajtartállyal és kenőanyag adagolószivattyúval felszerelt motoroknál, a befecskendezett olajmennyiség a fordulatszámtól és (a löketvezérlés miatt) terheléstől függ.
  • Direkt Fuel Injection (DFI). Az ilyen üzemanyag befecskendezésű motorokhoz kizárólag olyan olajat használjunk, amelyet erre az igénybevételre formuláztak.

A kétütemű motorok – a konstrukcióból adódóan - sokkal kiélezettebb kenéstechnikai helyzetben vannak, mint négyütemű társaik. Ezért bármely motorolaj minőségi kompromisszum aránytalanul megnöveli a tönkremenetelek és/vagy a kedvezőtlen üzemviszonyok bekövetkezésének kockázatát. Ezért nem lehet eléggé hangsúlyoznunk, hogy egy kétütemű motor üzembiztonsága és élettartama alapvetően az alkalmazott motorolaj minőségétől függ!